Lær konflikthåndtering mellom ansatte og hvordan du håndterer det.
Kurset i konflikthåndtering består av teori og praksis:
TEORI
For de som har behov for å håndtere konflikter mellom ansatte, grupper av ansatte eller hele avdelinger. Det spiller ingen rolle hvilken rolle og erfaring du har, du vil få verdifull innsikt og konkrete verktøy som du kan ta med deg. Vi går gjennom følgende:
- Hvorfor oppstår konflikter?
- Å analysere årsaken bak en konflikt – i henhold til ABC-modellen.
- Tre tilnærminger til konflikthåndtering – dialog, prinsipp og makttilnærming.
- Konflikthåndtering i praksis – konkrete verktøy for hvordan du håndterer konflikter.
- Ulike konfliktstiler – hvilke konfliktstiler foretrekker du og når fungerer de best?
PRAKSIS
Hjelp sjefen Stefan med å håndtere en konflikt mellom to ansatte. Målet er å få de ansatte til i fellesskap å finne en løsning og vei ut av konflikten. Velg hvordan Stefan skal opptre og avhengig av hva du velger vil samtalen ta ulike veier. Din virtuelle coach hjelper med tilbakemeldinger, tips og råd.
Hva inneholder et kurs i konflikthåndtering?
- Årsaker til konflikter mellom ansatte, eller grupper av ansatte. Hvorfor oppstår de?
- Ulike konfliktstiler – hvilke konfliktstiler foretrekker du og når fungerer de best?
- Analyse bak årsaken til en konflikt
- Tre tilnærminger til konflikthåndtering – dialog, prinsipp og makttilnærming.
- Konflikthåndtering i praksis
- Konflikthåndteringssamtaler – Før, under og etter
- Vanlig atferd i konfliktsamtaler
- Valgstrategi for rom, bordplassering før samtale
- Miljøet du er i
- Du som megler
- Kroppsspråk
- Emosjonelle reaksjoner
- Hvordan unngå vinn eller tap-situasjon
- Hva som letter eller kompliserer en løsning
- Tilbakemeldinger og tilbakemeldinger
- Hvordan forebygge konflikter
- Relasjons- og resultatorientering
Gjennomfør i ditt eget tempo
Studer i eget tempo, når du vil, hele døgnet. Pause, ta notater, gjenta, logg ut og logg inn slik du vil når det passer deg best.
E-læring med praksis
Vi tilbyr en e-læringsopplevelse som inkluderer interaktiv praksis. I tillegg til videoer, bilder og tekst gir vi deltakerne muligheten til å trene sine nylig oppnådde ferdigheter gjennom interaktive simuleringer basert på virkelige situasjoner og hendelser.
Denne praksismetoden ligner på hvordan piloter gjennomgår simulerte øvelser, noe som kan gi oss en unik posisjon på markedet sammenlignet med andre utdanningsbedrifter innen samme bransje.
Hvordan fungerer dette?
Kurset blir sendt til den oppgitte e-postadressen sammen med en individuell lenke for innlogging. Alt innhold er tilgjengelig på nett og kan benyttes i løpet av en periode på 12 måneder. Dette gir deg muligheten til å øve og repetere så ofte du ønsker, selv etter at kurset er avsluttet. Du trenger ikke å anskaffe ekstra kursmateriell, da all nødvendig informasjon finnes online. Etter fullført kurs blir det automatisk utstedt et personlig sertifikat til deltakeren.
Digital utdanningscoach
En virtuell coach (Susanne) er til stede og veileder kursdeltakeren gjennom hele utdanningen.
Forkunnskaper
Ingen forkunnskaper er nødvendig.
Kvalitetssikret
Beste Praksis – Laget av kursledere med over 20 års erfaring.
Hvorfor på nett?
✓ Ikke tenk på reiser og hotell
✓ Studer når, hvor og hvordan du vil
✓ Mer effektiv læring
Studier viser at du kan huske 6-7 ting uten å bli påminnet igjen, dette betyr at tradisjonell klasseromstrening ikke er så effektiv som mange tror. Det er derfor bedre at du deler opp læringen over tid og bruker kunnskapen direkte på arbeidsplassen mens du lærer.