Her gir vi deg det som skal til for å være fremgangsrik som leder uten å være en formell sjef
Skjerp dine ferdigheter som leder og lær å lede uten å være sjef. Leder du kollegaer og medarbeidere uten å ha en formell sjefsstilling eller personalansvar? Hvordan skal du håndtere utfordringer som finnes i din rolle som leder? Hvordan støtter eller konfronterer du kolleger uten mandat? Hvordan kommuniserer og motiverer du? For eksempel krever matriseorganisasjoner eller prosjektorganisasjoner at du kan lede et team, og det kan ofte være vanskeligere.
Her går vi gjennom hvordan du leder på individ- og gruppenivå, hvordan du skaper effektive team, løser konflikter mellom kolleger og hvordan du får frem budskapene dine.
Bli en respektert leder
Å få folk til å følge deg av egen fri vilje og ikke fordi de må, er en suksessfaktor. Kollegers egen vilje til å lytte til deg kan være avgjørende for både din og gruppens suksess. Når du er ny i lederrollen, møtes du med nye forutsetninger, krav og utfordringer.
Hvordan leder du ansatte som er arbeidskolleger? For å lykkes trenger du verktøy for å håndtere rollen som leder og her forbereder vi deg i din lederrolle og gir deg verktøykassen til å utvikle lederegenskaper.
For hvem?
For deg som er i en ledende rolle, f.eks. prosjektleder, teamleder, veileder eller du som er interessert og ønsker å utvikle dine kunnskaper innen ledelse, uten det formelle lederansvaret.
Innhold:
1 – Styre tiden
Å kunne ta kontroll over tiden vår er viktig for at vi verken skal jobbe for mye eller kanskje fremfor alt med feil ting. Her fokuserer vi på hvordan du kan identifisere og prioritere de viktigste oppgavene i ditt arbeidsliv. Du får med deg to konkrete verktøy:
- Viktig/haster-modellen
- Tidsberegning
2 – Kommuniser bedre
For å få tillit til å lede andre, må du være klar over din egen kommunikasjonsstil og hvordan den påvirker andre. Hvordan du reagerer og handler, har ulike konsekvenser avhengig av hvem du møter.
- Et helhetsbilde av ulike personligheter og teorier bak
- Reflekter over din egen personlighet
- Verktøy: Lær deg hvordan du kan tilpasse deg for å kommunisere resultatet
- Her blir du introdusert for hva coaching og en coachende lederstil er, samt hvilke verktøy du kan bruke
- Hvorfor coachende lederstil?
- Hvordan du får selvtilliten til å coache andre
- Hvordan du coacher forskjellige personligheter
- Hvordan du coacher dine medarbeidere i deres utvikling
- Hvordan inspirere andre til å bli motiverte
- Når fungerer coaching – når tilbakemelding?
- Gode coachende spørsmål
- Struktur for å oppnå suksess
- Praktisk trening i simulert møte ved coaching
4 – Tilbakemelding
Kunsten å gi tilbakemelding er sentral for at vi skal utvikle, endre, forbedre eller fortsette å gjøre det vi gjør bra. Her går vi gjennom best practice for å gi – og motta – tilbakemeldinger.
- Tilbakemeldingstrappen
- Jeg-melding
- Situasjonsmessig tilbakemelding
- Praktisk simulert trening på coaching-feedback/tilbakemeldinger
5 – Teamutvikling – Lag effektive team
Her lærer du hvordan du skaper effektive team, lærer hva som kjennetegner effektive team, effektivt lederskap og hvordan du tilpasser din lederstil avhengig av utviklingsfasen ditt team er i.
Når du leder en gruppe eller et team, må du være klar over at grupper går gjennom ulike utviklingsstadier. Modellen vi bruker er IMGD, som står for Integrative Model of Group Development, er utviklet av Susan Wheelan.
6 – Effektive møter
For deg som holder tilbakevendende teammøter får du her nyttige tips som du kan sette ut i praksis direkte og skape mest mulig effektive møter.
- Før: Hvordan forbereder du deg på best mulig måte?
- Under: Hva bør du tenke på under møtet?
- Etter: Hvordan vil alt du snakket om på møtet gå i oppfyllelse?
- Praktisk simulert trening å holde i et teammøte!
Uansett hvilken type presentasjon du vanligvis holder, får du her konkrete tips og verktøy for hvordan du kan sørge for at budskapet ditt når frem. Du kan da bruke tipsene og verktøyene direkte i presentasjonene dine.
- Engasjer lytterne, publikum og de ansatte
- Forbered og strukturer presentasjonen din for å nå alle
- Verktøy og hjelpemidler for å best mulig støtte budskapet ditt
- Du – kroppsspråket ditt, stemmen din og det du sier
- Siste inntrykk – hvordan sikre en god avslutning og et neste steg
- Årsaker til at det oppstår konflikter mellom ansatte
- Ulike konfliktstiler og når fungerer de best?
- Analyse bak årsaken til en konflikt
- Tre tilnærminger til konflikthåndtering – dialog, prinsipp og makttilnærming.
- Konflikthåndtering i praksis
- Konflikthåndteringssamtaler – Før, under og etter
- Vanlig atferd i konfliktsamtaler
- Strategi for rom og bordplassering før samtale
- Miljøet dere befinner dere i
- Du som formidler
- Kroppsspråk
- Følelsesmessige reaksjoner
- Hvordan unngå vinn eller tap-situasjon
- Hva som underletter eller kompliserer en løsning
- Tilbakemeldinger
- Hvordan du forebygger konflikter
- Relasjons- og resultatorientering
Målet med utdanningen
Målet er å utvikle dine ferdigheter for rollen som leder og gi deg en bred base innen ledelse. Til slutt skal nettopplæringen føre til økt kunnskap i hvordan du leder deg selv, den enkelte og teamet slik at du sammen med dine ansatte kan oppnå de beste resultatene.
Etter fullført opplæring tar vi sikte på at du skal:
- Føle deg trygg i din nye rolle og forventningene den innebærer
- Har tilegnet deg verdifull innsikt om deg selv for å utvikle personlig lederskap
- Ha tilegnet deg kunnskap og verktøy som danner grunnlaget for effektivt lederskap
Sertifisert nettopplæring
I Hvordan lede uten å være sjef har vi samlet alt du trenger å vite i en nettbasert kurspakke, tilsvarende ca. 3 dager i et tradisjonelt klasserom. Gjennomfør treningen eksternt når det passer deg og hvor du vil direkte på datamaskinen, mobilen eller nettbrettet. Etter fullført opplæring vil du motta et sertifikat som bekreftelse på dine lederegenskaper.
20 års erfaring innen kompetansehevende ledelse
Nettkurset er laget sammen med høykompetente kursledere med over 20 års erfaring innen lederskap.
Gjennomfør i ditt eget tempo
Studer i eget tempo, når du vil, hele døgnet. Pause, ta notater, gjenta, logg ut og logg inn slik du vil når det passer deg best.
E-læring med praksis
Vi tilbyr en e-læringsopplevelse som inkluderer interaktiv praksis. I tillegg til videoer, bilder og tekst gir vi deltakerne muligheten til å trene sine nylig oppnådde ferdigheter gjennom interaktive simuleringer basert på virkelige situasjoner og hendelser.
Denne praksismetoden ligner på hvordan piloter gjennomgår simulerte øvelser, noe som kan gi oss en unik posisjon på markedet sammenlignet med andre utdanningsbedrifter innen samme bransje.
Hvordan fungerer dette?
Kurset blir sendt til den oppgitte e-postadressen sammen med en individuell lenke for innlogging. Alt innhold er tilgjengelig på nett og kan benyttes i løpet av en periode på 12 måneder. Dette gir deg muligheten til å øve og repetere så ofte du ønsker, selv etter at kurset er avsluttet. Du trenger ikke å anskaffe ekstra kursmateriell, da all nødvendig informasjon finnes online. Etter fullført kurs blir det automatisk utstedt et personlig sertifikat til deltakeren.
Digital utdanningscoach
En virtuell coach (Susanne) er til stede og veileder kursdeltakeren gjennom hele utdanningen.
Forkunnskaper
Ingen forkunnskaper er nødvendig.
Kvalitetssikret
Beste Praksis – Laget av kursledere med over 20 års erfaring.
Hvorfor på nett?
✓ Ikke tenk på reiser og hotell
✓ Studer når, hvor og hvordan du vil
✓ Mer effektiv læring
Studier viser at du kan huske 6-7 ting uten å bli påminnet igjen, dette betyr at tradisjonell klasseromstrening ikke er så effektiv som mange tror. Det er derfor bedre at du deler opp læringen over tid og bruker kunnskapen direkte på arbeidsplassen mens du lærer.